لنت ها یکی از مهم ترین بخشهای سیستم ترمزگیری در هر خودرویی هستند. لنت ترمز ولوو XC90 دقیقا در مجاورت دیسک چرخنده محور جلو و عقب یا همان دیسک ترمز قرار دارد که فشار روغن ترمز باعث نزدیک شدن آن به دیسک و ایجاد اصطکاک با آن و به تبع آن کاهش سرعت دورانی دیسک می شود. از آن جا که مجموعه این اعمال جهت ایجاد اصطکاک و تبدیل نیروی جنبشی دورانی چرخ، به نیروی حرارتی است، باید توجه داشت که نیروهای وارد شده بر دیسک و لنت به گونه ای باید باشند که کمترین آسیب به دیسک وارد آید. به همین سبب لنت ترمز ولوو XC90 را معمولا از جنسی تولید می کنند که در اثر اصطکاک با فولاد (که دیسک از آن ساخته شده است) خورده شده و به مرور زمان از ضخامت آن کاسته شود. این مسئله دو فایده مهم دارد. نخست اینکه نرم و سایش پذیر بودن لنت سبب می شود از تولید حرارت بیش از حد در آن جلوگیری شود و دوم اینکه دیسک چرخ در اثر اصطکاک با لنت آسیب نبیند. چرا که جنس مواد سازنده دیسک گران بوده و دقت بالایی در ساخت آن لحاظ می شود و بنابر این نسبت به لنت قطعه ارزشمند تری است.
جنس لنت ترمز ولوو XC90 از چه موادی است؟
هر لنت ترمز دارای یک صفحه اصلی فولادی است که دو سمت آن به صورت متقاری با ماده پرکننده ای پوشانده شده است. در حقیقت در هنگام ترمز گیری نیروی دیسک به این بخشهای نرم پرکننده وارد می شود و وقتی این لایه مصرف شده و ضخامت لنت کم شود، زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. معمولا توصیه می شود هر 8000 کلیومتر لنت ها بازدید شوند و هر 80000 کیلومتر لنت ها را تعویض کنید. البته این مسافت به مقدار زیادی بستگی به نوع رانندگی شما دارد. ماده قابل سایش لنت ترمز ولوو XC90 ترکیبی از مواد مختلف مانند پودر برنز، گرافیت، رزین فدولی، الیاف فولاد، الیاف آرامید و امثال آنهاست. هر چه ترکیب این مواد، چسبندگی و نرمی بیشتری را در تماس با دیسک چرخان به وجود بیاورند، ترمز گیری بهتر و نرم تر خواهد بود. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده لنت ترمز های قدیمی آزبست بود که به علت مضرات فراوان زیست محیطی و بهداشتی، استفاده از آزبست در تولید هر گونه وسایل صنعتی از جمله لنت ترمز ممنوع گردیده است.
منابع
https://www.partsgeek.com/mmparts/brake_pads/volvo/xc90.html
دیدگاه خود را بنویسید